Medical ward, ongeluksdag en nog veel meer..

12 mei 2019 - North Tongu District, Ghana

Zes dagen op de Medical ward

De afdeling waar Felicia en ik stage hebben gelopen de afgelopen weken, is de Medical ward. Binnen de Medical ward heb je een male en female afdeling. Wij hebben zes dagen mogen meekijken op de vrouwenafdeling. Op deze afdeling hebben wij voornamelijk vrouwen gezien die binnen komen met de symptomen van hoofdpijn, koorts en pijn in het gehele lichaam. Over het algemeen hebben wij op de medical ward veel verschillende ziektebeelden gezien. Dit kan verschillen van malaria tot patiënten die een CVA hebben gehad. Sommige patiënten op de Medical ward zijn erg ziek, dit vind ik best lastig om te zien, omdat je van nature graag iemand wilt helpen. Ik vind het erg interessant om de verschillen te zien m.b.t. het uitvoeren van handelingen. Zo hebben Felicia en ik gezien dat het hier in Ghana heel anders gebeurd. Wij vragen dan aan de verpleegkundige waarom het zo gedaan wordt. De antwoorden die daaruit komen zijn erg leerzaam. Ook geniet ik elke dag van de patiënten en het hele ziekenhuis. Wanneer ik door de gang loop groet ik iedereen en iedereen groet mij vrolijk terug, zelfs als ze heel erg ziek zijn.. Mijn glimlach of een praatje zou voor iemand heel veel kunnen betekenen, maar het maakt ook mijn dag helemaal goed!

DB11BB53-DCA9-4E40-96EA-4CCF28768363

9 mei 2019

Ook ik heb natuurlijk wel eens ongeluk, maar deze dag krijgt van mij een speciale titel: mijn ongeluksdag. Ik zal even kort uitleggen waarom. In de ochtend zijn we met de motor naar de basisschool gegaan waar Manon, Sophie en ik als een trio les gaan geven aan kinderen. Nu kan je het al raden: door mijn onhandigheid ben ik met mijn been tegen de uitlaat van de motor aangekomen. Helaas zit er nu een brandwond en heb ik het ook niet kunnen koelen. Na het bezoek aan de basisschool zijn we met z’n 7e naar Ada Foah vertrokken voor een korte vakantie dichtbij het strand. Eenmaal in het huisje aangekomen probeerde ik een staande ventilator aan te zetten. Er zat geen bescherming over de bladen heen, dus ik zette de ventilator maar gewoon aan, alleen toen kwamen de bladen tegen mijn arm aan, dit was erg pijnlijk. Even later liep ik weer langs de ventilator en kwam mijn hand er in/tegen aan😣😅 Kortom: vingers kapot, bloed en blauwe plekken. Gelukkig kon ik er wel om lachen, omdat ik al ongeluk had gehad. Ik dacht: Ooooh niet weer! Als zoiets gebeurt scheelt het maar weer dat je met nog vijf verpleegkundige studenten bent en één afgestudeerd verpleegkundige! Op dit moment gaat alles beter, maar ik blijf voortaan weg van motoren en ventilators😂

8F238C25-49D2-4058-95EE-226691CFFA45

Lang weekend Ada Foah

Zoals ik hierboven al zei, zijn wij naar Ada Foah geweest. We zijn hier geweest van donderdag t/m zondag. We kwamen donderdag in de avond aan en Percy (iemand van Ghanagangers) was ook aanwezig. We vonden het erg leuk om hem weer te zien, de laatste keer dat we hem zagen was toen we aankwamen op het vliegveld. Percy heeft wat dingetjes voor ons geregeld, zoals eten en een taxi, omdat hij onze veiligheid erg belangrijk vind. Erg fijn om te horen dus! Vrijdag zijn we al vroeg vertrokken naar het Aqua Safari Resort. Wij wisten van te voren dat je hier gewoon kon zwemmen, dat dachten we althans. Toen we daar aankwamen waren we meteen verliefd. Het was zo mooi en heel luxe vergeleken wat we gewend waren! We hebben natuurlijk allemaal foto’s gemaakt en meteen onze ouders gebeld en ingelicht. Het is ook een hotel, dus er zit een kans in dat we daar nog een keer wat nachtjes gaan overnachten. Op zaterdag zijn we met een bootje langs de verschillende eilandjes gegaan die daar zijn: krokodillen- en rumeiland. Als eerst kwamen we aan bij krokodilleneiland. Toen we richting de krokodillen liepen, zagen wij de huid van een python hangen. De man die met ons meeliep zei dat de python die zij daar hadden net verveld was. Vandaar dat het daar dus hing. Het vel was denk ik wel zo’n vier meter lang. De man vertelde dat ze het gingen verkopen. Daarna zagen we de krokodillen, maar ze waren best tam. Eigenlijk wilde ik er wel een aanraken, maar dan zou ik in het krokodillenhok gezet worden. Ik heb toch maar mijn eigenwijsheid aan de kant gezet en mij bedacht dat je niet weet wat er kan gebeuren. We hebben ook baby krokodillen gezien, deze waren zo schattig. Het liefst zou ik ze mee naar huis nemen, maar daar zou mama niet zo blij mee zijn denk ik. Mijn broer zou het wel leuk vinden😎 Next up is rumeiland. Op dit eiland woont een man die zelf rum maakt. Hij heeft ons het proces uitgelegd en daarna mochten we natuurlijk alle smaken proeven. Hij had voor ons in de aanbieding: ananas, banaan en een soort kruidenrum. Hij legde van te voren uit dat je achteraf wat rum kon kopen, wanneer je dit deed hoefde je niet voor de proeverij te betalen maar alleen voor het flesje rum. Zo’n flesje zelfgemaakte rum kost ongeveer €4, misschien wel minder zelfs. Dus wij al die rum proeven, lekker ontbijtje was het wel, het was namelijk 10.00 uur in de ochtend! Oh en papa om je nog even trots te maken: ik heb alles netjes geproefd en voor jou de lekkerste meegenomen😜😘

6487D3CE-385E-41CF-97FB-917CEE34BAA4 F63E4464-641E-4062-89C6-6089440EB2DF 9BCEDDC3-3FE3-4DD2-86E7-61921C668758B91309DD-A802-47B5-B0FF-58AE4C04FC92 3A0A6126-8EA5-4163-97E9-F60C19172416 96330ADC-C51F-4BDF-B73E-E8360B8CC999

Nu zitten we weer in de trotro richting Golokuati en Felicia maakt goed gebruik van mijn been als kussen de komende uren.

Liefs,

Marleen

1. Jan:
    12 mei 2019
    Kei goed verhaal toch niet erg verbrand hoop ik groetjes van jan
  2. Marja:
    12 mei 2019
    Wat heb je al veel meegemaakt daar
    Gr marja
  3. Dion:
    13 mei 2019
    Complimenten Marleen voor het fascinerende verhaal! Top
  4. Jan Greve:
    19 mei 2019
    Tje Marleen, dat doe je goed!
    Zo te lezen red jij het wel in een totaal andere wereld.
    Ik ben er van overtuigd dat niet iedereen zich daar zo kranig door heen slaat. zeker na zo'n pechdag; erg stoer!
    Veel succes, plezier en doe voorzichtig,
    Jan ( collega van je vader)
  5. Donne:
    23 mei 2019
    Super leuk veel plezier nog daar xxx